Ki vagyok Én?
Astus 2004.05.02. 17:13
Ardzsuna szólt: A Természetet és a lelket, a Mezőt és a Mező-isme-rőt, a tudást és a megismerendőt szeretném megérteni, Fürtöshajú. A Magasztos szólt: Ennek a testnek a neve mező, Kuntí fia, s aki ezt ismeri, azt nevezik mező-ismerőnek a hozzáértők. De tudd meg, Bhárata, hogy minden mezőben én vagyok a mező-ismerő, és mező és mező-ismerő együttes ismeretét mondom (igazi) ismeretnek.
Most elmondom, mi a megismerendő, aminek ismeretében halhatatlanságot élvezel: ennek neve Kezdet Nélküli, Legfelső Brahman, amely sem lét, sem nemlét.
Akik így felismerik a tudás szemével a mező és a mező-ismerő közötti különbséget, és az élők szabadulását az anyag hatalmából, azok eljutnak a Legfelsőhöz.
(Bhagavad Gíta XIII. 1.; 12.; 34., Verkedi József fordítása, www.terebess.hu/keletkultinfo/bhagavad.html)
Amit ebböl kiemelnék, hogy jobban érthetö legyen mondanivalom: az embernek vannak tulajdonságai, tulajdonai, ezek a birtoklott dolgok, s van ö maga, aki a birtoklo. A birt és a biro nem ugyan az. Vagyis, ha mindezt visszavezetem magamra, akkor könnyedén felismerhetem: a test az enyim, ez nem én vagyok. Az érzések az enyim, ez nem én vagyok. A gondolatok az enyim, ez nem én vagyok. Az emlékek az enyim, ez nem én vagyok. Ami én vagyok, az mindezen tul van. Mi ez?
Ha pozitivan akarom kifejezni, akkor ilyeneket mondhatok, mint Lét, Csak Vagyok, Öntudat, Valoság. Ám ezek nagyon megtévesztöek lehetnek, mert könnyedén a kifejezéssel azonositjuk magunkat, nem pedig felismerjük azt, amit kifejez. Lehet negativ modon is kifejezni ezt: Üresség, Semmi, Nem-én, Nem-dolog, Nem-cselekvés. Aztán vannak olyan kifejezések is, amik egyszerre tagadnak is meg állitanak: Lét és Nem-lét, Minden és Semmi, Anyag és Anyagtalan, Emberi és Isteni. Létezik a négyes modszer is (tetralemma): Lét, Nem-lét, Lét és Nem-lét, Sem Lét Sem Nem-lét. És van, hogy erröl a négyes állitás-tagadásrol is azt mondja: Mindez együtt és egyik sem. És még mindig csak arrol az egyetlen dologrol beszélek, ami valojában nem is valami.:) Nem olyan bonyolult, csupán nem lehet igazán kifejezni, mert ha kifejezem, az már nem az. Vagyis: a kifejezés nem egyenlö azzal, amit kifejezek - s ezt jo az eszünkbe vésni!
No, akkor mondd meg nekem, ki is vagy te?
|