A nemi vágy
Astus 2005.11.13. 15:34
A nemi vágy (szanszkrit: kāma-tṛṣṇā / páli: kāma-taṇhā) nem legyőzhető, hanem megszűntethető, kioltható azáltal, hogy megérted, hogyan jön létre, hogyan áll fenn, s hogyan múlik el. De mindenekelőtt azt érdemes vizsgálni, hogy mi is vele a gond.
Hétköznapi szinten a nemi vágy egy sor szenvedést és valamennyi örömet okoz az embernek. Kitüntetett szerepe van a szexnek az egész emberiségen belül, s az már csak egy ráadás, hogy a mostani kultúra mily módon isteníti és szinte vallásos jelentőséget tulajdonít neki, másrészt pedig vulgarizálja, leegyszerűsíti, s a mindennapok és az élet elengedhetetlen részeként tünteti fel. Ezáltal a szex egy szükséggé válik, amit meg kell szerezni. És ehhez a célhoz sok egyéb is kapcsolódik: legyél szép, szexis, stílusos, menő, illatos, kigyúrt, fitt, jó fej, elbűvölő, stb... Újabb vágyak és elvárások, ideálok és szenvedések. Persze, nem feltétlen kell ezeket követni, de miként egy vallásban, itt is meg van adva egy út, egy "nemes nyolcrétű ösvény" az áhított eléréséhez. A párkapcsolati ügyek pedig ennek csupán egy második lépcsőfoka. Az emberek általában természetesnek veszik, hogy mi mindent kell küzdeni valaminek eléréséért, így aztán elméletben nem hiszik, hogy ezzel bármi probléma lenne, csupán a gyakorlatban, az épp megélt helyzetben világos, hogy ez nem igazán jó. Ebből következően jönnek létre a "könnyen, gyorsan, egyszerűen" módszerek, kezdve onnan, hogy valaki fizet a szexért, a szerelmi varázslatokon keresztül addig, hogy speciális tanfolyamokon és tanácsadásokon vesz részt valaki. De ez csupán ideiglenesen megszüntetheti a tüneteket, nem pedig megoldja a problémát. Mindazonáltal van öröm és élvezet, boldogság és elégedettség, csak nem teljes, s nem maradandó.
A szellemi úton azt mondják egyesek, hogy akadály a nemi vágy. De miért? Léteznek olyan magyarázatok, hogy mert bűn, vagy mert energetikailag káros, vagy mert túlzottan földhöz ragadt és elvonja az ember figyelmét. Azonban én máshogy látom. A valódi probléma vele az, hogy azon a téves előfeltételezésen alapul, hogy meg kell szerezni valamit. De mivel a dolgok természetüknél fogva folyamatosan változóak, így a cél - vagyis az elégedettség - nem elérhető.
A nemi vágy gyökere a tudatlanságban (avidyā/avijjā) található, aminek a lényege röviden a dolgok (saṃskāra/saṅkhāra) állandótlanságának (anitya/anicca) be nem látását jelenti. Tehát, annak a fogalmi képzetnek a megragadása, ami a "szex" kifejezés tartalmát alkotja, s mivel ez a képzet rögzült a tudatban, így egyfajta öröklétet, ténylegességet tételezünk fel, de nem gondolati-elméleti szinten, hanem érzésileg, zsigerileg, ebből fakadóan pedig evidenciaként kezeljük, vagyis valódiként, létezőként. A tudatlanság másik oldala pedig, hogy azonosulunk ezzel a képzettel, majd pedig az ebből következő vággyal is; ezt nevezik ragaszkodásnak (upādāna).
A megszabadulás fokozatos útja az erények (¶īla/sīla) gyakorlásával kezdődik. Ez adott esetben azt jelenti, hogy szándékosan, erőfeszítést téve tartózkodsz a nemi vágy bárminemű kiélésétől és kerülsz minden olyan helyzetet, ami felkeltené a vágyat. Vagyis ez ideálisan a szerzetesi életmódot jelenti. De amennyiben nem szándékozol otthontalanságba távozni, így az erkölcsös, nem kicsapongó életvitel ajánlott. Tetteiddel ne erősítsd magadban a nemi vágy berögződését, kerüld a kívánatos személyek bámulását, ne keresd a társaságukat, figyelj arra, ha valami vonzót észlelsz, s ne engedd magad elsodortatni. És itt lép be az ösvény második része, önmagad figyelése, a tudatra való éberség, vagyis a meditáció (samādhi). Vedd észre, ha megjelenik a nemi vágy, s ne akarj belemerülni, ne keress élvezetet ebben az érzésben, ne tápláld gondolatokkal és álmodozásokkal. Tudatosítsd magadban, hogy jelen van a vágy, de ne akard elnyomni, csak ne támogasd, ne tartsd fönn. Azáltal, hogy nem táplálod, magától elnyugszik. Vedd észre azokat a szándékokat, amik erősíteni akarják, s vizsgáld meg, hogy miért vannak ezek az indíttatások. Ebből a vizsgálódásból jön aztán az út harmadik tagja, a közvetlen megértés, a bölcsesség (prajñā/paññā). Ez jelenti a nemi vágy keletkezésének és elmúlásának valódi meglátását, felismerve azt, hogy ez szenvedésteli, hogy nem vezet megelégedéshez, megértve azt, hogy miért és miként keletkezik, majd pedig meglátva, hogy nem vagy ehhez hozzákötve, hogy nem muszáj neked ebbe belemerülnöd, s szabad tudsz maradni tőle és hogy ezt mi módon tudod elérni. Tehát megérted az egésznek a működését, s e tudás következtében már nem köt meg többé a nemi vágy. De ez nem pusztán elméleti megértés, hanem közvetlen látása a működésnek, miként különbség van aközött, hogy egy úti leírást olvasok, vagy személyesen is bejárom az utat.
A fokozatos ösvény három tagja nem egyszerű sorrendiséget alkot, hanem sokkal inkább mindhárom együttes fejlődését, és egymást támogatják az előrejutásban.
Röviden ez az a mód, ahogyan egy ember megvalósíthatja a nemi vágytól való teljes és végleges megszabadulást, amivel tartós és hiánytalan elégedettséget és boldogságot érhet el.
|