Valódi természetünk
Astus 2004.08.06. 16:09
Bódhidharma azt mondta, lásd meg valódi természetedet és válj ezáltal buddhává. De hogyan látom meg ezt a dolgot? Egyáltalán, mit kéne meglátnom?
A tudat valódi természete mindenkiben azonos, nem keletkezett és nem múlik el. Mi az, ami mindig is itt van bennünk? A test változik, az érzelmek változnak, a gondolatok változnak, az emlékek változnak. Mi van még? Nem más, mint a folyton jelen lévő igaz tudat, ami eredendően tiszta, független, szabad. Olyan, mint a tükör, csak megjelennek és eltünnek benne a dolgok. Olyan, mint a tér, megfoghatatlan, mégis mindent magába foglal. Ebben a pillanatban is jelen van, minden kézben tart, mindenről tud. Ha megjelenik egy szép lány a tükör előtt, a tükör nem mondja, hogy szép. Ha megjelenik egy csuf lány a tükör előtt, a tükör nem mondja, hogy csúf. Ha valami megjelenik a tükörben, nem mondja, hogy menj el. Ha valami elmegy a tükörből, nem mondja, hogy gyere vissza. A tükör nem gondolja, hogy ő az a lány, aki megjelenik benne. A tükör nem gondolja, hogy ő nem az a lány, aki megjelenik benne. A tükör nem gondolja, hogy ő tükör, vagy hogy ő nem a tükör. De ha elé tartanak egy feliratot, hogy "Te a tükör vagy", akkor a tükör ettől még nem hiszi, hogy ő a tükör. A tükör egyszerűen csak tükröz.
Nem látjuk ezt a tükröt, mert mindig csak azt nézzük, ami a tükörben van. Azt hisszük, hogy azok vagyunk, amik a tükörben vannak. Nem, valójában nem hisszük azt, hogy mi azok vagyunk, amik a tükörben vannak. Egyszerűen nem tudjuk, hogy ezek csak megjelennek majd eltűnnek a tükörben. De amint ezt felismerjük, minden teljesen nyilvánvalóvá válik. Felismerjük, hogy sosem volt másképpen.
Van a tükör, ebben megjelennek a dolgok. Hol a határ a tükör és a dolgok közt? Van, ami elválasztja őket?
Ma-cu egyszer azt mondta, mikor megkérdezték tőle, hogy mi a Buddha: Ez a tudat a Buddha. Máskor pedig azt válaszolta: Nincs tudat, nincs Buddha.
Érted?
|