Za és Zen
Astus 2004.08.13. 18:13
Zen = zazen, mondják a szótó hívei. És ez rendben is van.
De hogy a zazen az annyi, hogy leteszed a segged, s már buddha vagy. Nos, igen. Ők a Buddharúpa (szobor) mintája alapján teszik ezt. Csak nem elég ügyesek. A szobor éjjel-nappal zazent végez, de éjjeleken és nappalokon át nem sokáig bírják.
A zazennek szerintem egyáltalán nem a testtartás a lényege. A lényege a zazennek az, hogy a "zen" az "za" legyen, vagyis a tudat üljön le, tehát találja meg a tökéletes egyensúlyt, a buddha-tudatot. Ekkor már mondhatom, hogy aki zazent végez, az buddha. Hogy ennek milyen a külső megnyilvánulása, az lényegtelen. ("A nemes ember nem ismerhető fel a harminckét jegyről" Gyémánt szútra) Igaz, hogy ha a test nyugodt, akkor könnyebb a tudatra figyelni, de ez nem feltétlenül a lótusz-ülés.
Huineng egy vers hallatán találta meg, Linji mikor leszidták, Ikkyú mikor meghallotta egy varjú károgását, Bankei mikor fekete véres turhát köpött a falra.
Huineng sétált, Linji állt, Ikkyú ült, Bankei feküdt.
Ez persze nem azt jelenti, hogy nincs semmi értelme a hagyományos ülő meditációt végezni. Ha az tetszik, és megy, akkor csináld. De nem az a lényeg, hogy mit, hanem az, hogy hogyan csinálod. Sákjamuni Buddha azt mondta, hogy legyünk éberek mind a négy testhelyzetre. Mikor megyünk, mikor állunk, mikor ülünk, mikor fekszünk. Mindezt tudatosan tegyük, tudatosítsuk, ha elindulunk, vagy ha megállunk, vagy felállunk, vagy leülünk, vagy lefekszünk, vagy felkelünk. Éberség!:)
Így a zen az zazen, s a zazen az a Buddha.
|