Tanács Kunzang Csögjalnak
Dza Patrul Rinpocse 2007.01.04. 00:53
Karen Liljenberg fordításából készítette Hadházi Zsolt
Buddhák és Bódhiszattvák együttérzésének
Ragyogása és áldása egyesülten,
Nagy kedvességű Láma, te valóban a Tökéletes Buddha vagy,
Kérlek maradjatok velem elválasztatlanul, mint fejem koronájának dísze.
Akik nagyon jól felismerték, hogy a Szamszára mindenhol tele van gonosszal,
mint egy kosárnyi mérges kígyó,
és szeretnének elindulni az igazi Megszabadulás Ösvényén
mind így gyakorolnak:
Először, mivel a lemondás a Dharma feje,
felismerve, hogy Tusita mennyei birodalmától
egészen a három alsóbb szerencsétlen birodalomig
a Szamszára egy tüzes verem,
a Három Jána Ösvényét kell gyakorolni.
Középen, mivel a bódhicsitta a Dharma teste,
felismerve, hogy minden lény a szülőnk,
létre kell hozni a szívbéli őszinte kívánságot,
hogy az ő érdekükben érjük el a megvilágosodást.
Végül, a Hiteles Nézet és gyakorlata,
a Dharma lábai, gyorsan járnak a szabadság felé menő Ösvényen,
az Üres, összetettségtől szabad állapota minden jelenségnek ami megjelenik vagy van
biztosan megalapozott az iratokkal és saját értelmünkkel.
Szamszára és Nirvána minden jelenségének gyökere saját tudatunk.
Először, a Tudatnak nincs eredete;
középen, nincs helye ahol marad;
végül, a természetes állapot szabad jövéstől és menéstől.
Saját tudatunkban, ami szabad a keletkezéstől, megmaradástól és elmenéstől,
a nem látásban, meglátva saját arcunkat látjuk, hogy az Üres.
A Tudat természete nem más, mint Üresség.
Mikor akadálytalanul látunk, tárgy nélkül, ez a Nézet.
A Természetes Állapot Nézetének tapasztalásában,
bármilyen káprázatszerű fogalmi gondolat jelenjen is meg kifejeződéseként,
a Meditáció maradjon kiegyensúlyozott, zavartól szabad,
semmit sem elutasítva vagy elfogadva, nyugalomban.
Nem oly tudattal, ami boldog vagy szomorú, ragaszkodó vagy irtózó,
reményteljes vagy félő a jelenségek körét illetően,
állítás vagy tagadás, elutasítás vagy elfogadás nélkül,
a Tett a megjelenése minden jövőnek és menőnek,
az egykedvűség állapotában, mint a Káprázat megmutatkozása.
Összefoglalva: a Nézet saját arcunk felismerése,
és a Meditáció ebben az állapotban maradni.
Összekeverni ezt a körülményekkel a Tett fő lényege.
Nézet, Meditáció, Tett és Eredmény nem különálló.
Alapvetően, a Nézet nem ragaszkodás semmihez;
lényegileg, a Meditáció nem tartózkodni semmin;
a legjobb Tett mindaz, ami összhangban van a Dharmával.
Ez a döntő lényeg teszi a Nézetet, Meditációt, Tettet és Eredményt eggyé.
Bármely Dharma, ami nem használ saját tudatunknak
csak szenteskedés, nem jelentőségteljes Dharma.
Hacsak nincs hatással tudatodra,
még száz évnyi elvonulás is csak fájdalom lenne.
Én, aki kidobtam a Hiteles Dharma fő lényegeit
és csupán látszatra vagyok gyakorló,
locsogok mint egy papagáj, de ez a gyakorlat,
úgy gondolom, a Győzedelmes hibátlan tanítása, nem az enyém.
Még ha teljesítettük is az évek és hónapok mennyiségét elvonulásban,
és sikerült millió és millió mantrát recitálnunk,
hacsak a ragaszkodás, irtózás és tudatlanság nem csökkent tudatunkban,
azt a Dharmát teljesen értelmetlennek tartom.
Szertartások négyszer egy nap a Létrehozó és Beteljesítő Szintek nélkül,
dobokat ütni és cimbalmokat verni a Tiszta Fogadalmakra emlékezés nélkül,
mantrákat mormolni bármiféle meditatív elmélyülés nélkül,
ez mind nem visz előbbre a Megszabadulás Útján.
Még ha meg is van a Létrehozó és Beteljesítő Szintek, és a meditatív elmélyülés,
ha nem kapcsolódnak hiteles bódhicsittához,
akkor csak az újraszületés magvai a szamszára megtévesztő jelenségeiben,
és nem segítenek a mindentudás állapotának elérésében.
Tehát, álszent gyakorlók akik elvétik a lényegi értelmet,
eltévelyedett szerzetesek, akik az élet káprázatszerű jelenségeinek elkötelezettjei,
és a kicsinyes lámák, akiknek nincs idejük másra, csak vagyonra és ételre,
ne utánozd őket! Szelídítsd meg tudatodat a Dhamával.
Szelídítsd meg tudatod, szelídítsd meg tudatod, szelídítsd meg tudatod a Dharmával!
Ha valaki a Négy Tudatot Megfordító Gondolattal szelídíti meg tudatát,
akkor még Nézet, Meditáció, mantrák recitációja, Létrehozás és Beteljesítés Szintek nélkül is,
nem tévesztheti össze a Szabadság felé vezető Ösvényt valami mással.
Képezd a tudatot, képezd a tudatot, képezned kell saját tudatodat!
Ha bódhicsittával képzed tudatod,
anélkül is, hogy beteljesítenél akárcsak egyetlen erényes cselekedet is testtel vagy beszéddel,
erőfeszítés nélkül és spontán beteljesíted saját és mások hasznát.
Akik még csak egyetlen időszakra sem gyakorolták a lényegi bódhicsittát,
miközben állítólag Létrehozó és Beteljesítő Szint Meditációt gyakorolnak,
és úgynevezett mantrák recitációját, micsoda sarlatán gyakorlók,
lószart kellene a csatornába tömködniük!
Barátom, ha valódi Dharmát akarsz gyakorolni,
képezd a tudatod, képezd a tudatot, képezd együttérzésben, bódhicsittában!
Végiggondolva ezt az életbevágó dolgot, sokszor megismételve,
képezd a tudatodat a Dharmával: ez a lényeg.
Sok hiteles tanítót követtem,
tanulmányoztam és végiggondoltam részrehajlás nélkül hatalmas mennyiségű filozófiai nézetet,
de az életbevágó, lényegi dolgot egyetlen kifejezésben meg lehet mutatni.
Ne csak a szövegeidben hagyd ezt a kifejezést, tapasztald meg gyakorlatban!
Sokan tanítanak ilyen és olyan Tanácsot,
amiket könyvekké tettek és az emberek nagyon vigyáznak rá,
de ha még meg sem nézed, hogy mi a jelentésük,
ilyen könyvek írása értelmetlen, csak egy munka.
Ne tégy úgy! Hosszú életet neked!
Gyakorold jelentésüket tapasztalatodban! Hosszú életet neked!
Később az eredményeik valósággá válnak. Hosszú életet neked!
Ez az egyetlen tanácsom. Hosszú életet neked!
Élj hosszú életet, Kunzang Csögjal!
Feladtam a vallási és világi álruhát is egy vándorló szerzeteséért.
Ha Lámának tekintesz, akkor ez a Tanácsom.
Ha barátnak látsz, ez az én szívem szívednek.
Ezt a tanácsot Kunzang Csögjalnak adta Gjal Pak Kolostorban Dza Patrul Rinpocse (1808-1887).
|