Az ösvény három alapelve
Tsongkhapa 2008.11.10. 10:21
A mahájána tömör foglalata 14 verszakban Tibetből
Congkhapa:
Az ösvény három alapelve
Hódolat a drága nemes tanítóknak!
A Győztes összes tanításának lényege,
A nemes fiai dicsőítette ösvény,
A megszabadulásra vágyó szerencsések bejárata,
Ezt elmagyarázom legjobb képességeim szerint.
Kik nem ragaszkodtok a szamszára gyönyöreihez
Törekszetek a szabadságokkal és előnyökkel élni,
Kik az összes buddhát boldogító ösvényt követitek,
Szerencsések, figyeljetek jól nyitott tudattal!
Tiszta lemondás nélkül nincs lehetőség megbékíteni
A gyönyör utáni szomjazást a szamszára tengerében,
Mert minden lényt megköt a létezés vágya.
Ezért először keltsd fel a szabadságra törekvést!
A szabadságok és előnyök ritkák, az élet rövid,
Gondolj mindig erre és eloldódik kötődésed az élethez.
Gyakorta szemlélődj a karma biztos hatásain
És a szamszára kínjain, így a jövő életeitől elfordulsz.
Ha így gyakorolva egy pillanatra sem kél vágy
A szamszára gyönyörei iránt,
Éjjel-nappal a megszabadulás után sóvárogsz,
Akkor a lemondás megszületett.
De ha a lemondást nem ragadod meg
A bódhicsitta tiszta szándékával,
Akkor nem lesz a felülmúlhatatlan felébredés tökéletes örömének oka,
Ezért a bölcs létrehozza a legfőbb bódhicsittát.
Négy folyó erős áramlata sodorja el a lényeket,
Karmájuk lánca szorosan köt, oly nehéz eloldani,
Az én-megragadás vashálójának foglyai,
A tudatlanság mély sötétsége betakarja őket.
Újra és újra megszületnek a határtalan szamszárában
És szüntelen a szenvedés három fajtája kínozza őket,
Gondolj rá, hogy anyáidnak is ez a helyzete
És hozd létre a legfőbb bódhicsittát!
Elsajátíthattad a lemondást és a bódhicsittát,
De a dolgok természetét felismerő bölcsesség híján
Nem tudod átvágni a létforgás gyökerét.
Ezért gyakorold a függő keletkezés felismerésének módszereit!
Aki látja ok és okozat biztos működését
A jelenségeken, a létforgatagban és azon túl,
Megszüntetve a fogalmi megragadást
Elindult az összes buddhát boldogító ösvényen.
Míg a jelenségek biztos függő keletkezése,
S az üresség állításoktól mentessége
Különállóként jelenik meg számodra,
Nem érted meg a Buddha szándékát.
Mikor e kettő egyszerre, nem váltakozva jelenik meg,
A függő keletkezés biztosságának látásával
Elpusztítja a tárgyak megragadásának minden fajtáját a tudás bizonyossága,
Akkor a nézet vizsgálata elérte tökéletességét.
Továbbá, a jelenségek elűzik a létezés végletét,
Az üresség elűzi a nemlétezés végletét,
És ha tudod, az üresség miként jelenik meg okként és okozatként,
Akkor nem ragadnak el végletes nézetek.
Mikor így pontosan megértetted magad is
Az ösvény három alapelvének kulcsfontosságú pontjait,
Vonulj magányba, kedves fiam, erősítsed szorgalmadat,
És sebesen valósítsd meg a végső célt!
Ezt a tanácsot a tanult szerzetes Lobzang Drakpé Pal adta Cakho Önpo Ngawang Drakpának.
Források:
http://lotsawahouse.org/threeaspects.html
http://www.lamrim.com/lamayeshe/threepaths.html
http://www.thubtenchodron.org/PrayersAndPractices/the_three_principal_aspects_of_the_path.html
http://www.lamayeshe.com/index.php?sect=article&id=399
http://www.lioncity.net/buddhism/index.php?act=Print&client=printer&f=96&t=54021
Jegyzetek:
1. vsz.
Győztes - a Buddha
nemes fiai - a bódhiszattvák
2. vsz.
szabadságok és előnyök - nyolc állapottól szabadság (hibás nézetek, állati születés, éhes szellemnek születés, pokoli születés, a Dharma nem ismerése, távoli
civilizálatlan helyen születés, ostobaként születés, hosszúéletű istenként születés) és tíz előny (embernek születés, központi [buddhista] országban,
hibátlan képességekkel [testi és szellemi adottságok], bűnöktől nem eltorzítottan, kitartó hittel; megjelent egy buddha, tanította a Dharmát, a tanítás
megmaradt, követik, és az emberek törődnek másokkal), forrás: Liberation in the Palm of Your Hand by Pabongka Rinpoche, trans. by Michael Richards, Wisdom
Publications, 2006. pp. 271-274
6. vsz.
bódhicsitta - elhatározni a tökéletes felébredés megvalósítását minden lény megszabadításáért
7. vsz.
négy folyó - (Ngulcsu Dharmabhadra szerint a) születés, öregség, betegség halál, vagy pedig a vágy, létesülés, tudatlanság és hiedelem folyói. (Thubten
Csödron lábjegyzetében a) tudatlanság, ragaszkodás, vágy és hibás nézetek.
8. vsz.
Szenvedés három fajtája - a fájdalom szenvedése, a változás szenvedése, a feltételes lét mindent átható szenvedése
anyáid - minden érző lény, akik valaha anyáid voltak
13. vsz.
jelenségek elűzik a létezés végletét - mert a jelenségek megjelennek, ezért nem lehetnek örökkévalóak, mert nem örökkévalóak, nincs végső lényegük
üresség elűzi a nemlétezés végletét - mert nincs végső lényeg, ezért a jelenségek keletkezhetnek és elmúlhatnak
|