Dzogcsen : Khenpo Gangsar tömör tudati útmutatása |
Khenpo Gangsar tömör tudati útmutatása
Gangsar Vangpó 2011.05.08. 19:08
Forrás: Khenchen Thrangu: Vivid Awareness - The Mind Instructions of Khenpo Gangshar, p. 217-219.
Magyar fordítás: Hadházi Zsolt
Tömör tudati útmutatás, amit úgy hívnak: természetesen megszabadítani mindent amivel találkozol
Ha üdvös tetteket cselekszel, boldogság az eredménye és ha káros tetteket cselekszel, szenvedés az eredménye. Ez egy biztos tény, ezért be kell azonosítanunk, mit nevezünk üdvösnek és károsnak. Hogy ezt megtegyük, először rá kell mutatnunk, mi a test, a beszéd és a tudat. Miután felismertük ezeket, meg kell tudnunk melyik a legfontosabb az üdvös és káros tettek tekintetében: a test, a beszéd vagy a tudat.
Ha azt kérded, melyik a legfontosabb, az a tudat. Ahogy mondják:
A test minden jó és gonosz tett szolgája;
A tudat uralkodik mindenen, mint egy király.
A tudat olyan, mint egy király, a test és beszéd pedig olyanok, mint a szolgák. Így ha a tudat nem gondol valamire, a test képtelen bármit is csinálni, legyen jó vagy rossz, továbbá a beszéd nem képes sem kedveset sem gonoszat mondani. Ezért ismerjük fel, hogy a gyökér az a tudat.
Ezután elemezzük, vajon a tudat az valami vagy semmi. Nem egyoldalúan valami, mert nincs színe - fehér, sárga, piros vagy zöld - és nincs alakja - háromszög vagy négyszög - amit láthatnánk. Nem egyoldalúan semmi, mert a minden-tudó, mindenre-éber király, ami az összes gondolkodásod és emlékezésed végzi, szüntelen. Ezért, ahogy a csodálatos Rangdzsung Dordzse mondta:
Nem valami, még a győztesek sem képesek látni.
Nem semmi, ez a szamszára és nirvána alapja.
Ezzel vége az előkészítők tárgyalásának.
A fő gyakorlatot illetően, tudatod és tested legyen kényelmes, puha és elnyugodott. Ne gondolj semmire, hagyd magad természetesen letelepedni és tekins szemeiddel a térbe. Kicsit nyisd ki a szád és hagyd a lélegzetet természetesen áramlani. Ezen a ponton, nem törődve azzal, hogy mire gondolsz, mire emlékszel, mi kellemes és mi fájdalmas, ez a tudat-lényegiség tiszta és tágas, eleven és meztelen. Ez a három birodalomban levő minden érző lény tudatának természete. Ez a csodás mester szíve, a legfőbb útmutatás. Ez az, amire a három idő buddhái utalnak. Nevezik még a dharmakája mahamudrának is. Nevezik még a világos nagy tökéletességnek is. Nevezik még az út és eredménynek is. Nevezik még az üresség és együttérzésnek is. Sok nevet lehet neki adni, de mind erre mutatnak.
Ezért van úgy, ahogy a csodálatos Rangdzsung Dordzse mondta,
A dolgok nem igazak, nem hamisak,
Mint holdak a vízben, mondja a bölcs.
Ez a hétköznapi tudat maga
A dharma tágassága, a győztesek lényege.
Közvetlenül, bármi is jelenik meg, ne változtass rajta - nyugodj természetesen. Ez teljesíti az összes létrehozó szakasz, beteljesítő szakasz, mantra recitáció és meditáció lényegét.
Itt különbséget kell tenned a zavartság és a nem zavartság között. Ha zavartalan és természetes vagy, nincs sem segítség sem kár. Ez az éberség. Ha enyhén zavart vagy, lehetséges, hogy szeretet és utálat megjelenik a tudatodban. Erre rá fehér és fekete karmát halmozol. Ennek köszönhetően a szamszárában vándorolsz. Ezen okból különböztesd meg a tudatot és az éberséget. Tudat és gondolat olyanok, mint a felhők és meg kell őket tisztítani. Támaszkodj a belső éberségre.
Vedd a betegséget az útnak, a szennyeződéseket az útnak, a bardót az útnak és a tévképzeteket az útnak. A szíve mindezeknek az alkalmazásoknak a lényegiségben való természetes nyugvás.
Nem szükséges tovább untatnom téged.
Ezt Gangsar Vangpó szívesen adta, aki tanult és megvalósított, Thrangu Tasi Csöling összegyűlt tanítványainak a Sedrup Dargje Ling iskolában a Tűz-Madár év hatodik hónapjának hetedik napján (1957. augusztus 3.). Mangalam! David Karma Choephel fordította Nepálban, Boudhanathban 2007. márciusán.
|