Sásztrák : Szakja Pandita útmutatása a négy ragaszkodástól való elválásról |
Szakja Pandita útmutatása a négy ragaszkodástól való elválásról
Szakja Pandita 2013.07.14. 15:34
Leborulok a nemes guru lábai előtt.
Minthogy megszereztük ezt a testet minden szabadsággal és előnyökkel, találkoztunk a Buddha értékes tanításaival és őszintén felkeltettük a helyes hozzáállást, itt az ideje hibátlanul gyakorlatba ültetni a Dharmát. Ehhez a szívünkbe kell emelni és gyakorlatba helyezni a négy ragaszkodástól elválást.
Mit foglal ez magában?
- nem ragaszkodni a jelenlegi élethez;
- nem ragaszkodni a szamszára három világához;
- nem ragaszkodni önérdekünkhöz;
- és nem ragaszkodni a dolgok és jellemzőik valamiféle tényleges valóságához.
További magyarázat:
Hasztalan a jelenlegi élethez ragaszkodni, mert olyan, mint buborék a vízen, és a halálunk ideje bizonytalan.
A szamszára három világa olyan, mint a mérgező gyümölcs: először ízletes, de végül ártalmas. Bárki ragaszkodjon hozzá, bizonyosan megtévedt.
Ragaszkodni önérdekünkhöz olyan, mint az ellenségünk gyerekét nevelni. Kezdetben örömet adhat, de végül romlásba vezet. Ugyanígy, ragaszkodni saját jólétedhez boldogságot hoz rövidtávon, de végső soron az alsóbb birodalmakba vezet.
A dolgok és jellemzőik igazi létezéséhez ragaszkodni olyan, mint vizet látni a délibábban. Egy pillanatra víznek tűnik, de nincs ott semmi iható. Ez a szamszárikus lét megjelenik a megtévedt elmének, ám amikor bölcs értelemmel megvizsgáljuk, semmit, egyáltalán semmit sem találunk, aminek eredendő önléte volna. Így eljutva arra a megértésre, ahol az elme nem tartózkodik a múltban, a jövőben vagy a jelenben, ismerj fel minden jelenséget, mint ami minden fogalmi összetettségtől természetes módon mentes.
Ha így cselekszel,
- amikor elhagyod a ragaszkodást a jelenlegi élethez, nem születsz többé az alsóbb birodalmakban,
- amikor elhagyod a ragaszkodást a szamszára három világához, nem születsz többé a létforgatagban,
- amikor elhagyod a ragaszkodást az önérdekhez, nem születsz többé srávakaként vagy pratjékabuddhaként,
- végül azzal, hogy elhagyod a ragaszkodást a dolgok és jellemzőik valóságához, gyorsan eléred a teljes és tökéletes buddhaságot.
Ezzel teljes Szakja Pandita hibátlan útmutatása a négy ragaszkodástól való elválásról, a magasztos Szacsen Kunga Nyingpo megvilágosodott szándékáról.
A magyar fordítást a Rigpa Translations (http://www.lotsawahouse.org/tibetan-masters/sakya-pandita/parting-four-attachments%20copy) angol változatából Hadházi Zsolt készítette. - See more at: http://www.buddhapest.hu/#sthash.E2RecQjq.dpuf
dfLeborulok a nemes guru lábai előtt.
Minthogy megszereztük ezt a testet minden szabadsággal és előnyökkel, találkoztunk a Buddha értékes tanításaival és őszintén felkeltettük a helyes hozzáállást, itt az ideje hibátlanul gyakorlatba ültetni a Dharmát. Ehhez a szívünkbe kell emelni és gyakorlatba helyezni a négy ragaszkodástól elválást.
Mit foglal ez magában?
- nem ragaszkodni a jelenlegi élethez;
- nem ragaszkodni a szamszára három világához;
- nem ragaszkodni önérdekünkhöz;
- és nem ragaszkodni a dolgok és jellemzőik valamiféle tényleges valóságához.
További magyarázat:
Hasztalan a jelenlegi élethez ragaszkodni, mert olyan, mint buborék a vízen, és a halálunk ideje bizonytalan.
A szamszára három világa olyan, mint a mérgező gyümölcs: először ízletes, de végül ártalmas. Bárki ragaszkodjon hozzá, bizonyosan megtévedt.
Ragaszkodni önérdekünkhöz olyan, mint az ellenségünk gyerekét nevelni. Kezdetben örömet adhat, de végül romlásba vezet. Ugyanígy, ragaszkodni saját jólétedhez boldogságot hoz rövidtávon, de végső soron az alsóbb birodalmakba vezet.
A dolgok és jellemzőik igazi létezéséhez ragaszkodni olyan, mint vizet látni a délibábban. Egy pillanatra víznek tűnik, de nincs ott semmi iható. Ez a szamszárikus lét megjelenik a megtévedt elmének, ám amikor bölcs értelemmel megvizsgáljuk, semmit, egyáltalán semmit sem találunk, aminek eredendő önléte volna. Így eljutva arra a megértésre, ahol az elme nem tartózkodik a múltban, a jövőben vagy a jelenben, ismerj fel minden jelenséget, mint ami minden fogalmi összetettségtől természetes módon mentes.
Ha így cselekszel,
- amikor elhagyod a ragaszkodást a jelenlegi élethez, nem születsz többé az alsóbb birodalmakban,
- amikor elhagyod a ragaszkodást a szamszára három világához, nem születsz többé a létforgatagban,
- amikor elhagyod a ragaszkodást az önérdekhez, nem születsz többé srávakaként vagy pratjékabuddhaként,
- végül azzal, hogy elhagyod a ragaszkodást a dolgok és jellemzőik valóságához, gyorsan eléred a teljes és tökéletes buddhaságot.
Ezzel teljes Szakja Pandita hibátlan útmutatása a négy ragaszkodástól való elválásról, a magasztos Szacsen Kunga Nyingpo megvilágosodott szándékáról.
A magyar fordítást a Rigpa Translations (http://www.lotsawahouse.org/tibetan-masters/sakya-pandita/parting-four-attachments%20copy) angol változatából Hadházi Zsolt készítette. - See more at: http://www.buddhapest.hu/#sthash.E2RecQjq.dpuf
Minthogy megszereztük ezt a testet minden szabadsággal és előnyökkel, találkoztunk a Buddha értékes tanításaival és őszintén felkeltettük a helyes hozzáállást, itt az ideje hibátlanul gyakorlatba ültetni a Dharmát. Ehhez a szívünkbe kell emelni és gyakorlatba helyezni a négy ragaszkodástól elválást.
Mit foglal ez magában?
- nem ragaszkodni a jelenlegi élethez;
- nem ragaszkodni a szamszára három világához;
- nem ragaszkodni önérdekünkhöz;
- és nem ragaszkodni a dolgok és jellemzőik valamiféle tényleges valóságához.
További magyarázat:
Hasztalan a jelenlegi élethez ragaszkodni, mert olyan, mint buborék a vízen, és a halálunk ideje bizonytalan.
A szamszára három világa olyan, mint a mérgező gyümölcs: először ízletes, de végül ártalmas. Bárki ragaszkodjon hozzá, bizonyosan megtévedt.
Ragaszkodni önérdekünkhöz olyan, mint az ellenségünk gyerekét nevelni. Kezdetben örömet adhat, de végül romlásba vezet. Ugyanígy, ragaszkodni saját jólétedhez boldogságot hoz rövidtávon, de végső soron az alsóbb birodalmakba vezet.
A dolgok és jellemzőik igazi létezéséhez ragaszkodni olyan, mint vizet látni a délibábban. Egy pillanatra víznek tűnik, de nincs ott semmi iható. Ez a szamszárikus lét megjelenik a megtévedt elmének, ám amikor bölcs értelemmel megvizsgáljuk, semmit, egyáltalán semmit sem találunk, aminek eredendő önléte volna. Így eljutva arra a megértésre, ahol az elme nem tartózkodik a múltban, a jövőben vagy a jelenben, ismerj fel minden jelenséget, mint ami minden fogalmi összetettségtől természetes módon mentes.
Ha így cselekszel,
- amikor elhagyod a ragaszkodást a jelenlegi élethez, nem születsz többé az alsóbb birodalmakban,
- amikor elhagyod a ragaszkodást a szamszára három világához, nem születsz többé a létforgatagban,
- amikor elhagyod a ragaszkodást az önérdekhez, nem születsz többé srávakaként vagy pratjékabuddhaként,
- végül azzal, hogy elhagyod a ragaszkodást a dolgok és jellemzőik valóságához, gyorsan eléred a teljes és tökéletes buddhaságot.
Ezzel teljes Szakja Pandita hibátlan útmutatása a négy ragaszkodástól való elválásról, a magasztos Szacsen Kunga Nyingpo megvilágosodott szándékáról.
A magyar fordítást a Rigpa Translations (http://www.lotsawahouse.org/tibetan-masters/sakya-pandita/parting-four-attachments%20copy) angol változatából Hadházi Zsolt készítette.
|