Dzogcsen : Módszer a romboló érzelmek fegyelmezésére |
Módszer a romboló érzelmek fegyelmezésére
Zurmang Garvang 2021.06.02. 16:31
Tömör összefoglaló a romboló érzelmek elutasítással, átalakítással, és felismeréssel való fegyelmezésének módszeréről a négy Dharma pecséttel összeköttetésben
Minden feltételes dolog természetében mulandó.
Minden bántó dolog határozottan szenvedés.
Minden dolog lényegében üres és én híján van.
Egyedül a nirvána béke és boldogság.
Minthogy minden jelenség gyökere a tudat,
Az elejétől fogva tudatod fegyelmezésén munkálkodj!
Fegyelmezetlen tudattal ügyes lehetsz tanulásban, megértésben, és gyakorlásban,
de a felébredést elérni nagyon nehéz.
Röviden: a fegyelmezett tudat képes a romboló érzelmek egész hadát fegyelmezni.
A romboló érzelmek fegyelmezésének módja szútrában és tantrában
megtalálható az (1) elutasítás, (2) átalakítás, és (3) felismerés hármasában.
A romboló érzelmek elutasítása a szútra közönséges útja.
A vágykeltő tárgyakat utasítsd el a csontváz visszataszítóságán meditálással!
Amikor harag keletkezik, utasítsd el a szereteten meditálással!
A zavarodottság ellenszereként azt utasítsd el az ok és okozat elvén
és a látszólagos, álomszerű függő keletkezésen meditálással!
A romboló érzelmek átalakítása a titkos mantra útjának sajátossága.
Amikor vágy keletkezik, válaszul meditálj magadon, mint
Amitábha, aki megtisztította a vágyat,
vagy meditálj egyesülésben lévő Hérukán!
Alakítsd át a vágy gondolatait a jidam istenséggé!
Hasonlóan tégy a többi fajta romboló érzelemmel,
a haragon meditálva, mint ami lényegében Avalókitésvara,
és a zavarodottságon meditálva, mint ami Manydzsusrí.
Amikor más romboló érzelmek keletkeznek, azok átalakításával gyakorolj!
Romboló érzelmeket felismerni, mint lényegükben az üresség bölcsessége,
magasabb rendű út az előző két módszernél: az elutasításnál és átalakításnál.
Amikor a vágy gondolatai keletkeznek tudatfolyamodban,
nézd közvetlen a lényegüket,
mire azok eloszlanak ahol vannak,
és a szétválaszthatatlan gyönyör és üresség mahámudrája
akadálytalanul és tisztán megjelenik.
Röviden: a vágyat megkülönböztető bölcsességnek nevezik,
ami eredendően mentes mindentől, amit elutasítani, elfogadni, vagy átalakítani lehetne.
Így hát minden jelenség a tudatban található.
Azon a tényen nyugodva, hogy minden bántó gondolat
maga a művietlen tudat, úgy jelennek meg, mint a tudat játéka.
2021. április 1-én írta Zurmang Garvang rinpocse.
Fordítás: Hadházi Zsolt, 2021.VI.2.
Forrás: http://zurmangkagyu.org/method-for-disciplining-destructive-emotions/
|