Dharma : Keletkezes Tizenkettes Oksagi Lancolata |
Keletkezes Tizenkettes Oksagi Lancolata
Astus 2004.05.02. 15:59
A lények keletkezésének és elmúlásának rendje a létforgatagban.
Igy elso nekifutasra ugy erzem ez is egy hosszu level lesz.
Kezdjuk a Keletkezes Tizenkettes Oksagi Lancolataval!
Ahogy *** testver mondotta, ez mely es nehezen belathato tanitas, de kulonosebben nem szol masrol, mint a Megszabadulas utjarol. Majd csak eldol, hogy egyaltalan en mennyire ertem, vagyis hol allok a Tokeletes es Felulmulhatatlan Felebredes utjan, meg hogy ezt mennyire tudom elmondani.
1. Tudatlansag (avijja) nem felismerni a vilag allandodtlansagat, vagyis valosagosnak hinni azt, ami nem az. Peldaul azt mondom, hogy tiz evvel ezelott voltam Tokioban. De az, aki akkor volt ott, egyaltalan nem az, aki ezt mondja most. Meg a test is teljesen megvaltozott azota, nemhogy a gondolatok, erzesek... Ebbol kovetkezoen alakul ki egyfajta
2. kesztetes (sankhara), ami nem mas, mint a karma, a berogzult szokasok halmaza. Ebbol kovetkezoen alakul ki a
3. tudatossag (vijňana), vagyis az, hogy En Vagyok. Ez, a gondolatokkal egyutt hozza letre azt, amit ugy hivnak, hogy
4. nev es alak (nama-rupa), ami maga a vilag elmeleti szinten, s ennek koszonhetoen valik kulon az, ami En, s ami nem-En. Igy keletkezik a
5. hat erzek (salayatanam), a szem, a ful, az orr, a nyelv, a test es az elme. Ezzel belepunk az erzekeles, a nev es alak vilagaba, ahol az elso lepes az
6. erintkezes (phassa), majd ezaltal maga az
7. erzekeles (vedana). Ekkor mar teljesen a hat erzek es a berogzult szokasok uraljak tudatunkat. Mivel erzekelunk dolgokat, ennek koszonhetoen szeretnenk meg tobb erzest tapasztalni, vagyis letrejon a
8. vagy (tanha) es az ehhez valo
9. ragaszkodas (upadana). "Ez nekem tetszett. Szeretnek belole meg! Szuksegem van belole meg tobbre!" Mostanra "En" letrehoztam a nevet es az alakot, s a hat erzeken keresztul hozzatapadtam a vilag szamos fajta erzeki dolgaihoz. Ebbol kovetkezoen jon letre a csaloka erzete a
10. letezesnek (bhavo), vagy keletkezesnek. Gondolkozom, tehat vagyok. Latok, tehat vagyok. Hallok, tehat vagyok. Es ha valami letezik, akkor kell lennie kell nem letezonek is. Ebbol jon letre a
11. Szuletes (jati), vagyis az, amit eletnek nevezunk. "En elek. Harmincnyolc eves vagyok, Kecskemeten lakom, ketszer elvaltam..." Es ennek kovetkezteben jon letre
12. az oregseg, a szenvedes es a halal.
Roviden osszefoglalva ez az a sorrend, ahogy a gondolatbol tett lesz. Ahogy a Szellem atvaltozik Testte. Es mindennek a mozgatorugoja az Emlekezet. Olyan modon, hogy ha peldaul en egyszer regen ettem egy tal borsolevest, s akkor en nagyon beteg lettem, ill. akkor beteg voltam, s kihanytam az egeszet, s napokig fajt a hasam, de persze ez nem feltetlenul a borsoleves miatt, de mivel az emlek osszekapcsolodik, ezert kesobb, mikor ujra borsolevest latok, csak egyszeruen elfog az undor, s nem eszem olyat. Vagy ha valakinek egyszer rossz tapasztalata volt egy regi baratjaval, aki eppenseggel magas es voroshaju volt, de csalodott benne, akkor a kesobbiekben a hasonlo kinezetueket gyanusnak fogja talalni, s mivel ezt keresi benne, ezt is talalja meg, hogy ot az ilyenek biztosan csak atverik. Az Emlekezetbol kiindulva tortenik mindez, s ezt nevezik karmanak is. Es mint az ismeretes, a karma hatarozza meg az ujjaszuletest. Mert amilyen tapasztalatokat szereztem a multban, olyan szemmel nezek a jovobe. Es ez mar alapvetoen meghatarozza a jovot. A Figyelo az, ami az Emlekezet szerint mukodik, ill. forditva is, az Emlekezetben azok vannak, amik a Figyelo altala bele kerultek. Ezert van, hogy jobban emlekszem arra, hogy milyen jo melle volt a csajnak a buszon, mint hogy milyen volt egyaltalan annak a csajnak a hajszine. Hasonlo a mukodese a ceruzahoz. Eloszor csak vekonyan vegighuzom a lapon, vagyis korulnezek. Amit elso pillantasra kellemetlennek talalok, onnan gyorsan elviszem a ceruzat, am ami kivanatos, ott otthagyom, s csak satirozok. Attol fuggoen, hogy milyen erosseggel hasznaltam a ceruzat, vagyis a Figyelo mennyire maradt meg valaminel, aszerinti mertekben erosodik meg az az Emlekezetben. Am ami ugye letrejott, az el is mulik, igy ami halvanyabb, az gyorsabban felejtodik, mig ami erosebb, az lasabban. Ez a felejtese valaminek. Termeszetesen ez egy kisse bonyolultabb menet, de azt mar mindenki maga figyelje meg, hogy nala konkretan milyen, s hogy mennyi tenyezo befolyasolja. Amit itt leirok, az csak legfeljebb ennek a modellezett mukodese, a konnyebb megertes erdekeben. De persze a megertes mit sem er igazi tapasztalat nelkul. Nos, ami inkabb rogzul az emlekezetben, mint jo, rossz, vagy semleges, az kesobb mozgatoerove alakul olyan mod, hogy mondjuk borsolevesnek meg a latvanyatol is hanyingerem van, de mivel egy szep napon volt az, amikor eloszor olvastam Rimbaud verset, ezert annak megszallott imadojava valtam. Ez persze valahol tulzas, mert valamire a hajlandosag az fokozatosan erosodik, mint pl. a szeszes italoknal. Es ez minel inkabb szokassa, berogzultte valik, annal inkabb ragaszkodom hozza, ami azt jelenti, hogy egyre inkabb tulajdonitom onmagamnak azt a valamit, ami megerosodott. Epp ezert nem veletlen, hogy az ember az eletet felti a legjobban, hisz a test egy olyan dolog, amit az emberek leginkabb azonositanak magukkal, azt gondozzak, kenyeztetik, es legfokeppen elhiszik azt, hogy a Test az En vagyok. Lathatjuk, ha csak bekapcsoljuk valamelyik kereskedelmi csatortnat, hogy ez mennyire fuggosegben tartja az egesz vilagot. Emellett persze van, aki inkabb a Lelekkel azonositja magat, vagy eppen a Szellemmel. Altalaban mindharom ott van, mint En, csak az eroviszonyok kulonbozoek. Meg egy allat is azonositja magat valamilyen mertekben a Szellemmel is. Es az egesz enkepzet mogott legerosebben ott all a Figyelo. Igen, valamilyen szinten nevezhetjuk ezt az Egonak, de valojaban nem allja meg a helyet egy ilyen kijelentes. Azert, mert a Figyelo csupan az, ami oda-vissza kozvetit az Emlekezet, es az 1-3 alkoto kozott. Persze emellett a Figyelo az, ami azonositja magat ezzel-azzal. Mert onmagaban nincsenek tulajdonsagai, a karma termeke. Es mivel nincsen tulajdonsaga, ezert, hasonloan a tukorhoz, barmilyen tulajdonsagot kepes felvenni. Az, ami rendszerezi az ismereteket, a tapasztaltakat, az a Szellem. A Figyelo csupan az, ami az Emlekezet alapjan dont afelol, hogy mit valasszon. Ha nekem ezzel rossz tapasztalatom volt, akkor azt, ha jo, akkor meg ezt, s ha semleges, akkor amazt. Remelem igy mar erthetobb ezeknek a mukodese. Ha valami megsem tiszta, lehet kerdezni. Aztan az is lehet, hogy amit nem ertesz, azt nem tolem kellene kerdezni...:)
De en ugy erzem, hogy kezdetben ezt teljessegeben belatni nem annyira fontos, mint az a gyakorlat, amit az elozo levelben leirtam. Vagyis a jelenlet, a tudatossag. Amugy a Tapasztalo megfigyeleset a Buddha is tanitotta (pativipassana - "forditott figyelem"), ahogy az olvashato a Majjhima Nikaya 52., vagy eppen a 121. szutrajaban.
Ezt a bizonyos Tapasztalot lehetne gondolkodason tulinak is nevezni, mert itt mar egyaltalan nincsenek gondolatok. Szoval, kedves ***, erdemes lenne neked is inkabb cselekedni, mint elmelkedni. Leulsz, es meditalsz. Nem bonyolult az, amit mondok, ha magad is kepes vagy meglatni. De azt csak ugy lehet, ha elengeded a dolgokat. S ahogy latom, ezen az uton haladsz. Hat gyerunk, ne hagyd, hogy elragadjanak a gondolatok, ne zavartasd magad veluk. Nem artanak azok senkinek sem, ha nem azonositod magad azokkal. Lepd tul!:) Vagy maskeppen: Engedd el!:) Akkor magad is eszreveheted, hogy nincs olyan kulon, hogy Szellem, vagy Lelek, vagy Test, Figyelo, Emlekezet, vagy Tapasztalo. Ezek csak szavak, a gondolat termekei, olyan eszkozok, amiket csak addig hasznalsz, amig szukseg van rajuk.
Draga ***, igen, van egy olyan vilag, ami nem keletkezett, ami orok, a bekesseg es boldogsag hona, maga a Paradicsom. Es ez az, amit en eppenseggel itt Tapasztalonak nevezek. De ezt masok maskent nevezik, am ez mit se szamit. Jo, hogy atelted, s ennek tudataban is vagy. Am ezt a mindennapi eletben is erdemes lenne hasznalnod. A modszer adott. De az, hogy mennyire vagy hajlando lazitani, rajtad all.
Es felidezve *** testver, s a Buddha szavait, ez a tanitas mely es nehezen ertheto meg, csak az onmaguktol Felebredettek lathatjak at teljes melysegeben. Miert? Mert a vilag mukodesenek megismerese csak akkor lehetseges, ha mar teljesen tiszta a tudatunk, minden szennyezodesektol, vagyis ragaszkodastol, enkepzettol mentes. Torekedni kell, faradhatatlanul!
|