Dharma : Megszabadulni a szenvedéstől |
Megszabadulni a szenvedéstől
Astus 2004.05.02. 18:05
A szenvedés mindig személyes dolog. Ahogy van egy érzésed, de azt már te döntöd el, hogy fájdalmas, vagy kellemes. És attol függöen, hogy kellemes vagy kellemetlen, változtatod a hozzáállásodat. Ha rossz, meg akarsz töle szabadulni, ha jo, meg akarod tartani. Ez az, mikor szenvedünk a rossztol, mikor jelen van, s élvezzük a jot, mikor jelen van. S azért, mert nem látjuk, hogy a dolgok mulandoak, mig a valodi természetünk állando, de ezt a kettöt összekeverjük, nem ismerjük fel. Ennek nem tudása minden szenvedés gyökere. Mikor pedig ugye nincs jelen éppen a jo, vagy a rossz, akkor elözö tapasztalatainkbol következöen már félünk a rossztol, s vágyjuk a jot. Ez az, amit karmának szokás nevezni. És épp ez visz tovább, ez visz ujra és ujra bele a szenvedésbe.
Ez értelemmel felfoghato és gyakorlással beláthato. A gyakorlás pedig a tudatosság, az éber figyelem. Tudatában lenni annak, ami van, s felismerni ugy, ahogy van.
Kezdetben ezt elvonultan érdemes gyakorolni a légzés, vagy éppen a test figyelésével. De lehet külsö tárgyakra is figyelni, egy mandalára, vagy gyertyalángra, s lehet a mantrázást is gyakorolni. Ez kezdetben az összeszedettséget tanitja meg, hogy ne kalandozzunk el folyton a tárgytol, arra figyeljünk, amit éppen csinálunk.
Utána, ha az összpontositás már nem jelent gondot, rátérhetünk a csak figyelésre. Az elejé elég, ha elvonultan a világtol, a gondolatainkra figyelünk, ahogy jönnek és mennek, nem azonosulva, nem belekeveredve egyikbe sem. Mintha ülnénk egy folyó partján, s néznénk, ahogy elhalad a viz, de nem megyünk bele.
Mindkettöt, ha már elvonultan egy kis gyakorlatra tettünk szert, akkor a mindennapokban is alkalmazzunk, hisz ott van csak haszna igazán.
Az elvonultság állapotát ugy értem, hogy zavartalan környezetben, ahol a lehetö legkevesebb dolog vonhatja el figyelmünket. Persze, ha képesek vagyunk kizárni a külvilágot, akkor bárhol gyakorolhatunk, s igy is elvonultságban vagyunk.
Természetes, ha valamit meg akarunk tanulni, akkor ahhoz elszántság és kitartás kell, hogy a gyakorlatot rendszeressen végezzük. Igazán haszna a mindennapi gyakorlásban mutatkozik meg. Vagyis, rendszeresen, meghatározott idöpontban, naponta gyakoroljunk, fél orát. Általában a reggel, vagy az este alkalmas, kinek melyik tetszik. Tul fáradtan, álmosan viszont semmiképp sem érdemes csinálni, mert akkor nem csináljuk megfelelöen a gyakorlást, s ez különösen az összeszedettség gyakorlatára igaz.
A gyakorlás során olyan testhelyzetet érdemes fölvenni, ami kényelmes. Persze, jol néz ki a lotusz, vagy a japán ülés, de ha nem megy, nem kell eröltetni. Azért javasolt az ülöhelyzet, mert az egyrészt nem olyan fáraszto, másrészt nem is alszunk el olyan könnyen. Az egyenes hát is ezért fontos, mert ha tul laza, akkor hamar elálmosodunk, ha pedig tul feszes, akkor könnyedén elfáradunk, vagy megfájdul. A helyes tartás mindig azon mulik, aki csinálja, s annak kell kitapasztalni.
Nos, röviden ennyi lenne az a mod, amit mindig is tanitottak, s ami elvezet a szenvedéstöl valo megszabaduláshoz.
|