Dharma : A Buddha és az ő szabályzata |
A Buddha és az ő szabályzata
Astus 2004.05.02. 18:10
Tudósítónk Nirvánából jelentkezik!
A Buddha tanításai elég sokoldalúak. Mindenféle ember megtalálhatja a neki megfelelő megközelítést, a neki tetsző hagyományt. A zen ezek közül csak az egyik, s még itt is többféle irányzat van. Ami mindenkinek "kötelező", aki a Magasztos tanításait kívánja használni a saját életében, az az öt fogadalom. Mi ez az öt?
Ne árts semmilyen élő lénynek, vagy másképpen, ne pusztíts! Ennek lényegi jelentősége, hogy másoknak ne okozz szenvedést. Legyél együttérzéssel mások irányába. És ez nem csupán emberekre vonatkozik, hanem az állatokra, a növényekre is. Sőt, még akár a világ összes dolgára is vonatkoztathatod. Ez a békés együttélés a természettel, a felismerése annak, hogy mi magunk is a világ részei vagyunk, s minden mindennel kapcsolatban áll. Egyszerűen szólva: amit mással teszel, azt teszed magaddal. Mert nincs semmiféle, világtól független én. Hogyan kerülöm el a rombolást?
Ne vedd el azt, amit nem adnak, ami nem a tied! De mi az enyim? Mitől válik valami a tulajdonommá? Ha valami az enyim, akkor van olyan, ami nem az enyim. Ezzel máris egyfajta különválasztás történik. Mintha azt mondanád: a jobb karom az az enyim, de a bal szemem az nem. Pedig ez a kettő egyetlen szervezet része. Ez a földterület az enyim, az pedig már nem. Hát miért lenne már különböző ez attól? Valójában nincs különbség, nincs függetlenség. Itt ez a test, ami az enyim, s ott a világ, ami nem. Ám ez a test függ a világtól, s a világ függ e testtől. Vajon ez a test tényleg a tied? Mi tesz különbséget?
Ne szólj hamisat, vagyis ne hazudj! Ne vezess félre másokat, s magadat! Ha magad csapod be, azzal csak szenvedést vonsz fejedre, s ugyan így másokkal is. A félrevezető beszéd hatalmas méreteket ölthet, akár egész nemzetek pusztulását. A mindennapjainkban pedig fájdalmat okoz. Ezért nagyon oda kell figyelni, mit is mondunk. Mert megszoktuk, hogy csak beszélünk össze-vissza, s nem számít, ennek mi lesz az eredménye. A pletyka ennek ismert példája. Ezért legyünk őszinték, lássuk a dolgokat a valóságnak megfelelően, s ha nem vagyunk biztosak, akkor inkább hallgassunk, mint hogy megpróbáljuk kitalálni. Hogyan lehetséges a dolgokat a valóságnak megfelelően látni?
Ne paráználkodj! Ez így önmagában elég homályos. Hagyományosan azt jelenti, hogy ne csald meg a társad, s ne csalass meg senkit magaddal, magyarán, akinek már van férje/felesége/barátja/barátnője, az ne legyen hűtlen, s őket ne is próbálja senki hűtlenségbe vinni. Ennél tágabb jelentése a mértékletesség, nem csupán a nemi életben, hanem minden másban is. Az, hogy megelégszünk annyival, amennyi kell, s nem hajhásszuk örökkön vágyainkat, ami ugye a szenvedés fő oka. Van, akinek napi egyszeri étkezés elég, van, akinek napi háromszori. De ha neked elég napi egy, akkor ne egyél kettőt. Ha neked elég napi három, akkor ne egyél négyet, de ne is kínoztasd magad koplalással, csak mert másnak elég egy is. Hogyan tartasz mértéket a levegővételben?
Ne használj bódító, tudatmódosító szereket! Ez az első négy fogadalom egyfajta megerősítése, biztosítása. Ha részegek vagyunk, akkor a fogadalmak már annyira nem tűnnek fontosnak, s így csak újabb szenvedést hozunk létre, nem beszélve a másnapról. Az, aki a Buddha tanításait követi, legyen mindig éber, s ahelyett, hogy tovább növelné tévképzeteit, törekedjen azok megszüntetésére. Hogyan szünteted meg a dolgokat tévesen tévképzetnek látó tévképzetet?
Van az egész Dharmának egy nagyon rövid és lényegi megfogalmazása: Kerüld a rosszat, tedd a jót és tisztítsd meg a szívedet!
Fontos még megemlítenem, hogy a buddhizmus nem ego- ellenes. Csupán megmutatja, hogy nem létezik semmiféle állandó én, s ennek nem tudása minden szenvedés gyökere. Ezért nincs mit megszüntetni, annál inkább felismerni! Butaság, mikor valaki önmaga ellen harcol önmagával.
|