A buddhizmus nem a külsőségekben rejlik. A zen nem a külsőségekben van.
De sokan szeretik ezt képzelni.
Valaha régen volt egy Gótama nevezetű fazon, aki elment hajléktalan koldusnak az erdőbe. Ezt ma ki követi? Szerintem itt köztünk senki, mert tudtommal a hajléktalanok nem rendelkeznek se számítógéppel, se internet csatlakozással.
De lettek kolostorok, szerzetesek, szép szerzetesi ruhák, rangok, szertartások, stb.
A szokásos mintát követte a buddhizmus is. Kis szellemi közösségből nagy egyházi pompa.
Erre jött egy Bódhidharma nevü fazon, s azt mondta, hogy térjünk vissza az eredeti módszerhez. Legyen újra szellemi a földiből.
Teltek az évek, évszázadok, s a zen is kis szellemi irányzatból nagy egyház lett szerartásokkal, rangokkal, templomokkal, ruhákkal, kellékekkel, stb.
És ez így rendben is van.
A buddhizmus bejárta Ázsia nagyrészét, s meghonosodott, az ottaniak szerint átalakult. Mert tud alakulni. Mert nem kötött dologról van szó, hanem szellemiről. És ez a szellem még csak nem is elméleti dolog. Hanem valós tapasztalás.
A megvilágosodás minden ember számára egy lehetőség. Tanítástól függetlenül. Ez a szamádhi oldal. A másik oldal pedig a dharma, a tanítás, az út a megvilágosodáshoz és a megvilágosodásból fakadó tanítás. Ez a pradnyá oldal.
A szamádhi: a tanításokon túli átadás, ami nem áll iráson, sem szón.
A pradnyá: közvetlenül felismerni önmagunk valódi természetét és buddhává válni.
Ez a zen megfogalmazása a buddhizmusról. De vannak más megfogalmazások is. A megnyilvánulás mindig más. A lényeg ugyan az marad. A lényeg kifejezhetetlen.
És most itt vagyunk, ebben a korban, ebben a kultúrában. Ami fontos, hogy a lényeget felismerjük. A többi csupán a körítés.
De kérdem én, ki keresi ezt a lényeget? Ki ismeri fel a nem-született buddha-tudatot? Ki látja meg a valódi olyanságot?
Aki ezt keresi, az a Buddha lépteit követi.
Aki ezt megtalálja, az maga is buddhává válik.
Aki pedig mást keres, annak nem tudom mi köze az öreg Gótamához, de sok sikert kívánok neki.
De aki azt keresi, hogyan léphet túl a szenvedéseken. Hogyan láthatja meg azt, ami van. Hogyan élhet úgy, ahogy a buddhák, annak ezt a halhatatlant, kötetlent, betegség nélkülit, a valódi szabadságot. Mert az a megvilágosodás és ez az, amit a Buddha keresett, megtalált és tanított.