Dharma : Az éntelenség jellemzőjéről szóló beszéd |
Az éntelenség jellemzőjéről szóló beszéd
Buddha 2005.02.25. 18:55
(SN22.59 Anattalakkhana szutta – Thanisszáró Bikkhu és Nyánamoli Théra fordításából)
Így hallottam. Egy alkalommal a Magasztos Benáresznél tartózkodott, az Iszipatanánál levő Őz Ligetben. Ott megszólította az öt szerzetest: - Szerzetesek! - Tiszteletreméltó úr! - válaszolták.
- A test... érzés... felfogás... emlékezés... tudat nem én. Ha a test...stb volna az én, akkor ez a test...stb nem vezetne fájdalomhoz. Lehetséges lenne, hogy a testre...stb nézve [mondjuk]: "Legyen ez a test...stb így. Ne legyen ez a test...stb így." De éppen hogy mivel a test...stb nem én, a test...stb fájdalomhoz vezet. És nem lehetséges [azt mondani] a testre...stb nézve: "Legyen ez a test...stb így. Ne legyen ez a test...stb így."
- Mit gondoltok, szerzetesek: a test...stb állandó, vagy állandótlan? - Állandótlan, uram. - És ami állandótlan az fájdalmas, vagy kellemes? - Fájdalmas, uram. - És ami állandótlan, ami fájdalmas, mivel változásnak alávetett, arról vajon mondható-e: "Ez az enyém, ez vagyok én, ez az én énem"? - Nem, uram.
- Így szerzetesek, legyen az bármilyen test...stb, akár múltbeli, jövőbeli vagy jelenbeli, durva vagy finom, belső vagy külső, alacsonyrendű vagy magasrendű, távoli vagy közeli, helyes megértéssel kell hozzáállni: "Ez nem az enyém, ez nem én vagyok, ez nem az én énem. Így látva a nemes tanítvány kiábrándul a testből, kiábrándul az érzésből, kiábrándul a felfogásból, kiábrándul az emlékezésből, kiábrándul a tudatból. Kiábrándulva a vágy eltűnik. A vágy eltűnésével teljesen megszabadul. Teljesen megszabadulva megjelenik a tudás: "Teljesen megszabadult." Felismeri: "A születésnek vége, a szent élet beteljesítetett, a feladat elvégeztetett. Nincs ezen kívül más teendő többé.
Ez az, amit a Magasztos mondott. Elégedetten, az öt szerzetes örvendezett a szavaiban. És miközben ezt a beszédet mondta el, az öt szerzetes szíve teljesen megszabadult a szennyeződésektől a ragaszkodás megszűntével.
|