VI
Buddha 2004.08.03. 02:10
1. Ezután a
tiszteletreméltó Szubhúti így szólt a Buddhához: Lesz-e, ó, Buddha, olyan
lény a jövőben, az utolsó időben, az utolsó pillanatban, az utolsó ötszáz évben,
az igaz Tan romlása idején, akiben, midőn e szútra szavait hallja, helyes képzet
alakul ki? 2. A Buddha így felelt: Ne beszélj így, Szubhúti! Igen, lesznek
néhányan a jövőben, az utolsó időben, az utolsó pillanatban, az utolsó ötszáz
évben az igaz Tan romlása idején, akik helyes képzetet alakítanak ki magukban,
mikor hallják, hogy éppen ezeket a szavakat hirdetik nekik. 3. Továbbá, ó,
Szubhúti, lesznek nemes szellemű bódhiszattvák a jövőben, az utolsó időben, az
utolsó pillanatban, az utolsó ötszáz évben, az igaz Tan romlása idején, lesznek
erős, jó és bölcs lények, akik, midőn éppen e szútrák szavait hallják, helyes
képzetet alakítanak ki magukban.
4. De azok a nemes szellemű
bódhiszattvák, ó, Szubhúti, nem csak egy buddhának fognak szolgálni, érdemeik
halmaza nem egyetlen buddha alatt fog összegyűlni. Éppen ellenkezőleg, ó,
Szubhúti, azok a nemes szellemű bódhiszattvák sok százezernyi buddhát szolgálnak
majd, és érdemeik halmaza sok százezernyi buddha szolgálatában gyűlik majd
össze.
5. Ha bennük e szútra
hirdetésekor csak egyetlen gondolat idejére tiszta bizalom ébred, akkor a
Tathágata buddha-tudása révén megismeri őket; a Tathágata buddha-szemével látja
őket; s a Tathágata megérti őket.
6. Ők mind mérhetetlen és
megszámlálhatatlan mennyiségű érdemet halmoznak föl és őriznek meg. Hogy miért?
Mert, ó, Szubhúti, mert azokból a nemes szellemű bódhiszattvákból hiányzik az
"énség" képzete, hiányzik a lény képzete, a lélek képzete, a személy
képzete.
7. S e nemes szellemű
bódhiszattvák számára nem létezik a valóság képzete, sem a valótlanságé. Nem
létezik számukra, ó, Szubhúti, semmiféle képzet vagy nem-képzet. És
miért?
8. Mert ha e nemes szellemű
bódhiszattvák számára létezne a valóság képzete, akkor hinnének egy énségben,
hinnének egy lényben, hinnének egy lélekben, hinnének egy személyben. S még ha
létezne is számukra a valótlanság képzete, akkor is hinnének egy énségben,
hinnének egy lényben, hinnének egy lélekben, hinnének egy személyben. És
miért?
9.
Mert, ó, Szubhúti, sem a valóságot, sem a valótlanságot nem szabad elfogadnia
egy nemes szellemű bódhiszattvának. Ezért a Tathágata ezt a rejtett értelmű
mondást hirdette: 10. Azok, akik úgy ismerik a Tanról szóló tanítást, mint
tutajként használhatót, hagyjanak föl minden valósággal, s még inkább minden
valótlansággal.
|